torsdag 20. oktober 2011

Sticky buns...

med kremostglasur, MMmmmmm.

Dette er den amerikanske versjonen av kanelboller,
de har et litt annerledes fyll og med  kremostglasuren på
toppen er de supergode:).




Deigen:
75 gr smør
3 dl melk
50 gr gjær
1/2 ts salt
1 dl sukker
1 egg
1/2 ts hornsalt
2 ts kardemomme
ca. 500 gr. hvetemel

- Smelt smøret, ha i melken varm dette til fingervarme.
- Ha gjæren i en bolle, tilsett melkeblandingen og rør godt.
- Tilsett sukker, egg,kardemomme, salt og hornsalt, rør godt.
- Tilsett til slutt mel, ikke ha i alt på en gang, elt deigen smidig og fin.
- Hev i 30 min.

Fyll:
100 gr knuste valnøtter
250 gr mykt smør
1 1/2 dl sukker
1 ss kanel

- Alt blandes sammen til en røre.
- Kjevl ut deigen til et rektangel, smør på fyllet,
rull sammen og skjær i 2 cm tykke biter, ca 20- 24 stk.
- Sett dem ikke for tett i en stor langpanne eller to små.
- Etterhev i 30 min.
- Pensl med egg og strø på litt valnøtter.
- Stek på 200 grader midt i ovnen i ca. 10 - 15 min.

Kremostglasur.
200gr philadelphiaost
2 ss sirup
1 1/2 dl sukker

Bon Appetit

Fin fin kveld til dere,
i morgen er det helg gitt:).
Klem
Hilde




15 kommentarer:

  1. Å kjære vene: NAM! :) Denne MÅ jo bare testes i helga... ;) takk for oppskrift!

    Ha en herlig kveld!
    klem

    SvarSlett
  2. Smelte-smelte detta såg bare lekkert ut, bare så synd jeg ikke kan annet ennå å titte:-)

    Klem Åse

    SvarSlett
  3. JA,kjære vene....mmmmm!
    aldri hørt om, men så fantastisk godt ut!

    SvarSlett
  4. DIGG !!
    Ha den fineste kveld!!
    Klem:)

    SvarSlett
  5. Dette så fantastisk godt ut! Jeg elsker bakst med kanel i, så denne må testes ut!!

    SvarSlett
  6. Fy søren den såg goe ud ;)
    Vil smaga...
    Knib

    SvarSlett
  7. Mmm.... så knallgodt ut!
    Klem Tonje

    SvarSlett
  8. Det så helt fabelaktig ut :)

    Fabelaktig torsdag til deg!
    Ikveld skal jeg bare passe på sofaen og kose meg med mannen. For neste uke er det fram med kofferten og ut på reise igjen.

    Klemklem

    SvarSlett
  9. mmmm Jeg "sugler" nesten!!! Denne SKAL jeg bare prøve ut - ser digg ut!!
    Takk :) Heidi

    SvarSlett
  10. Fyttikatta, sikler nesten her jeg altså...hehe...
    Denne må på bakelista altså.
    Takk for oppskrift! :) Siw

    SvarSlett
  11. NAM, det så godt ut ja;))
    Du er sååå flink!

    Klem line

    SvarSlett
  12. Må ein ha bakepapir til dette?? ;) Det såg heilt magisk godt ut, dette skal prøvast ut, det er bra sikkert! Klem klem <3

    SvarSlett
  13. Hei! Denne så helt utrolig god ut og skal lett prøves ut!! Tusen takk :) Legger meg til som følger jeg - kan jo ikke risikere å gå glipp av slike fristelser :) Nydelig blogg du - ønsker deg en riktig god helg!! Klem Paulien

    SvarSlett
  14. Ajaj, så og hørtes farlig god ut! Kanskje jeg får testet den ut neste helg? Det tror jeg at jeg skal.

    Ha en deilig lørdag og super søndag:)

    SvarSlett