tirsdag 12. juli 2011

Min versjon av...

Tiramisu.

Tiramisu betyr " Ta meg opp".
Denne desserten ble først laget av en bestemor i italia,
for mange år siden.
Hun gav den til sitt syke barnebarn som straks ble mye bedre,
derfor navnet tiramisu "ta meg opp".



Jeg har byttet ut savoyard kjeks med en sjokoladebunn
og smeltet sjokolade mellom lagene:).

Sjokoladebunn:
110 gr sukker
4 egg
85 gr mel
30 gr kakao
50 gr smeltet smør

- pisk egg og sukker til eggedosis.
- bland i mel, kakao og smeltet smør.
- ha røren på et stekebrett med bakepapir,
bre røren litt utover.
- stek på 170 grader i 8 min.

Ostekremen:
4 egg
2dl sukker
500 gr mascarponeost
1 dl espresso
1/2 dl cognac eller kaffelikør

- Skill eggene
- pisk eggeplommene og sukker til eggedosis
- ha i mascarponeosten
- stivpisk eggehvitene og tilsett.

- Legg sjokoladebunn i bunnen av en skål/ form,
ha på kaffe og likør.
- smelt en plate sjokolade, ha litt oppå sjokoladebunnen.
- gjenta dette to ganger slik at du får 3 lag med bunn og 3 lag med
ostekrem.
- Sett i kjøleskapet i ca 3-4 timer før den serveres.
- Strø på kakao på toppen rett før servering.

Håper denne kan smake,
jeg syns den er kanongod:)

Fin fin tirsdag til dere
Klem
Hilde






2 kommentarer:

  1. Mhmmmm nå skulle jeg ønske jeg var på besøk hos deg! EEEELSKER tiramisu! Minner meg om Roma, fortauskafe og sterk espresso!

    SvarSlett
  2. Å elsker tiramisu. Denne må jeg prøve.

    Så fin blogg du har!

    Heidi

    SvarSlett