torsdag 27. januar 2011

Snickerskake.

 Jeg nevnte i går sjokolade og peanøtter,
det blir en kanongod snickerskake:-).


Denne kaken er i tre deler, bunn, karamellkrem og sjokolademousse
på toppen. Den er kjempegod å servere som en dessert eller
som kake til kaffen:).



Dette trenger du:
( 22cm form)

Peanøttbunn: 2 eggehviter
30 gr sukker
80 gr salte peanøtter
50gr melis

-Pisk eggehviter og sukker til marengs,
bland inn hakket peanøtter og melis.
-stek på 170 grader i 20min.

Karamellkrem: 70 gr sukker
1/2 dl fløte
150 gr hvit sjokolade
20 gr smør

-smelt sukkeret til karamell, ha i fløten, småkok til
karamellen er løst opp.
-Ha i finhakket sjokolade og smør til slutt.
- Ha kremen på bunnen.

Sjokolademousse: 100 gr mørk sjokolade
50 gr hvit sjokolade
75 gr smør
1/2 dl espresso
1 1/2 pl gelatinplate
2 eggeplommer
2 eggehviter
50gr sukker

-Smelt sjokolade og smør
-Bløtlegg gelatinen.
-lag espressoen og ha i den oppbløtte gelatinen i.
-Rør inn eggeplommene i sjokoladeblandingen.
- rør inn kaffe og gelatin.
-Pisk eggehviter og sukker til marengs, og vend
marengsen inn i sjokoladeblandingen.
- Hell moussen oppå karamellkremen og sett kaken
kjølig til den stivner.

Nume Num:)
Kos dere:)

Ps: Trekker Give Awayen i morgen, så sleng deg på
hvis du ikke allerede er med:-).

Ønsker dere en fin torsdag
Klem
Hilde




16 kommentarer:

  1. Olala..det var kaka si det! Har bakt andre snickersvarianter, denne var ny.
    Det går jo, heldigvis, mot helg..så hvorfor ikke?

    SvarSlett
  2. Jummi denne så snadder ut! Har kopiert oppskriften og tror faktisk jeg skal prøve å lage den til helgen, skal ha venner på midda på lørdag. Kan den lages dagen i forveien?
    Klem Anne Karin

    SvarSlett
  3. Jeg sier bare NAM NAM!! Skulle ønske det gikk an å sende kake over nettet... :)

    SvarSlett
  4. By the way..har sendt deg en award, Hilde..se inne hos meg! ;-)

    SvarSlett
  5. oh my! ...Hjemme med bekkenløsning + ingen bil + fristende oppskrift = synd. Eller kanskje like greit... Hadde jeg kunnet prøve meg på alle oppskriftene som florerer her i blogglandia, hadde jeg nok forblitt like stor som en flodhest, etter at babyen er ute og...

    (mannen har bursdag neste mnd, en gyllen anledning til å prøve ut kaka:))

    ha en fin dag:)

    SvarSlett
  6. Hvor lenge skal bunnen stekes?

    "-stek på 170 grader i 170 grader."

    SvarSlett
  7. Den så herlig ut! Har en annen variant, med Ritz-kjeks og sånt, men prøver gjerne denne!

    SvarSlett
  8. Hei anonym: skal stekes i 20minutt :). Takk for opplysningen:-).

    Klem Hilde

    SvarSlett
  9. Himmel for en lekkerbisken;-)
    Knib Elin

    SvarSlett
  10. Åååå den så god ut!!! Den skal jeg prøve ut i helga:)

    Ha en fin helg Hildemor:)

    Klem Line E.

    SvarSlett
  11. Denne skal jeg lage i helga! Takk for oppskrift!
    Hilsen mann som baker

    SvarSlett
  12. DENNE skal jeg ihvertfall lage :) Mm!

    SvarSlett
  13. Denne har jeg laget, til stor begeistring blant mine gjester! takk for nydelig oppskrift:)

    SvarSlett
  14. MMM. Kan du lage denne på bestilling, i 3 etg. som bryllupskake?

    SvarSlett