torsdag 20. januar 2011

Grove Horn og stolt skolegutt:-)

I dag er en stor dag her i huset,
mellomste gutt (Gabriel) har skrevet seg
inn på skolen:).
Tiden flyr så altfor fort, føler ikke det er så lenge
siden han var baby.

store gutt:-)


Vi har også bakt noen kjempegode grove horn
i dag,
kan fint lage rundstykker også av deigen
hvis du heller ønsker det:).


Dette trenger du:

90gr smør eller margarin
6dl melk
1pk gjær
1ts salt
2 ss sukker
300 gr grovt sammalt hvetemel
500gr hvetemel eller speltmel.
( kan også ha i solsikkefrø, nøtter og gresskarkjerner.)

-Smelt smør, ha i melken og varm til 37grader.
- ha vesken i en bolle, ha i gjær, salt, sukker og til slutt melet.
- la deigen heve i 30 min.
- Del deigen i to, kjevl den ut til en runding, bruk
en pizzarulle og del i 8 spisser.
- rull sammen til horn.
- Pensle med egg og ha på valmuefrø, sesamfrø eller ost.
- Etterhev 30 min.
- stek på 200grader i ca. 15min.



Bon Appetit.

Jeg fikk en kjekk pakke i posten fra stoff og stil
i dag:-), herlig myk chenille og dongeri chambrey,
 dette skal forhåpentligvis bli etpar kjoler.
Gleder meg til å sette i gang:-).

Ha en fin fin
torsdag
Klem
Hilde

8 kommentarer:

  1. He snart ei heile bok mæ oppskrifte i frå dæg, galgjildt, sååå møje godt!!
    Knib Elin

    SvarSlett
  2. Stolt mamma også tipper jeg!
    Tusen takk for hyttekjøkkenskryt!!
    Klemmer♥

    SvarSlett
  3. Fin gutt :) Grove horn er liksom bedre enn rundstykker , pga.formen . Vi spiser med øynene også ;) Spennende å se hva du skal sy .

    Kos deg i kveld :)
    Klem fra Janne

    SvarSlett
  4. Hei :-)
    Så fint bilde, ja tiå flyr, på ongane me ser dæ :-)
    Du må snart laga bok, æ jo så møje goe mad du komme mæ...sette stor pris på dæ :-)
    Snakkes om litt...
    Klem fra Hege

    SvarSlett
  5. Hei hei,

    Så stas å bli skrevet inn i skolen, blir liksom litt mer virkelig da:)) Tenker han gleder seg stort!
    Sconsene dine ble knallgode. Laget de i går kveld til mann og datter kom hjem fra jobb. Varme scones med ost og tomat, nydelig!! Det gjør jeg snart igjen:))
    Ha en kos kveld
    Klem Anne Karin

    SvarSlett
  6. Å, så herlig gutt :)
    Allerede skrevet seg inn på skolen ja... Har også ei som begynner på skolen til høsten. Spennende :)
    Du må ikke friste ei som ikke kan bake, med så mye godt som du viser her... he, he. Flink til å bake du altså ;)
    Klem

    SvarSlett
  7. Hei og takk for koselig kommentar inne hos meg! Så fin blogg du har! Det ser ut som dere har det veldig fint hjemme, mange fine bilder! Og ikke minst mange fristende oppskrifter. Må nok prøve ut litt av hvert her ja! :)
    Legger meg til som følger og kommer igjen!! :)

    SvarSlett
  8. Takk for så fine kommentarer hos meg! Du frister med mye godt her på bloggen din. Disse hornene så gode ut og ikke minst de ostesconesene. De skal jeg iallefall prøve snart.
    Så koselig blogg du har:)
    Ønsker deg en herlig lørdagskveld.
    Stor klem fra Vivian

    SvarSlett