torsdag 9. desember 2010

Konfektkjeks

Disse kjeksene er kjempegode og veldig lette
å lage, jeg lager alltid dobbel oppskrift
for de er veldig populære her i huset:-)



200gr. smør (romtemperert)
250gr. sukker                     
100gr. melkesjokolade med daim
50gr. mandler                      
50gr. pekannøtter eller valnøtter
2 egg                                  
1ts bakepulver                    
275gr. hvetemel                   

1. Smør og sukker piskes luftig.
2. nøtter og sjokolade hakkes.
3. egg blandes inn i smøret og sukkeret, pisk mellom hvert egg.
4. bland inn hvetemel og bakepulver.
5. vend inn til slutt nøtter og sjokolade.

Bruk 2ss til å sette røren på brett, kjeksen flyter utover når den
settes i ovnen.
Blir ca. 30 stk.
Stek i ca.10 minutt på 180grader.
Bon appetit.

Ha en fin formiddag i det
fine været:-)

Hilde

36 kommentarer:

  1. Hei Hilde , jeg heter Magne og jobber i VG Nett. Nå har jeg lagt dette innlegget inn som en av dagens anbefalinger under Lesernes VG på VG-forsiden. Håper det er ok at jeg låner bilde ditt :-)

    SvarSlett
  2. fant dette på VG-siden, kjempekoselige bilder og oppskriften frister.
    klemeva

    SvarSlett
  3. Denne så god, skal prøve den :)

    SvarSlett
  4. Tusen takk til Magne D Antonsen for at eg fikk komme på vg nett:-):
    Er utrolig takknemlig, dette er jo bare fantastisk.
    Jeg må gi en stor takk til june også som tipset om bloggen min.
    Håper på mange nye følgere og lesere:-)

    SvarSlett
  5. Yum-yum dette så godt ut. Kan eg kanskje bruke peanøtter i stedet for mandler og sånt?

    SvarSlett
  6. Hei Tove, ja det går fint å bruke peanøtter:-)

    SvarSlett
  7. Hei!

    Jeg har bakt konfektkjeksen og de ble kjempe gode. Men - de ble veldig flate og chrispy, og måtte stekes ganske mye lengre enn 10 min. (selv med helt ny stekeovn!). Dine er runde og tykke, hva gjorde jeg feil? Tips tas mot med takk. Anita

    SvarSlett
  8. Lagde med peanøtter i dag, men sjokolademengden kan helt fint dobles :D

    SvarSlett
  9. Dette så kjempegodt ut! Skal prøves med datteren min i morgen:) Takk for flott tips! Og takk til VG som delte det videre med oss andre

    SvarSlett
  10. Hei Anita,
    Kjeksene er veldig myke når de kommer ut av ovnen, de må ligge ca.5min. på stekebrettet å kjøle seg ned før du tar de av.
    Hvis de flyter for mye ut, kan du nok tilsette litt mer mel.
    Håper dette hjelper:-)

    Hei geir, blir nok supergott med ekstra sjokolade, det kan vel aldrig bli for mye sjokolade:-).

    dere må ha en fin helg.

    Hilde

    SvarSlett
  11. Nei, du sier jo noe der. Jeg synes forøvrig det var enklere å bruke hendene til å forme deigen. Fukta bare hendene med kaldt vann mellom hver kjeks, da sparte jeg meg selv for mye kliss :)

    SvarSlett