søndag 6. mars 2011

Fastelaven:)

Her på jæren er det knallfint vær og
sol i dag, så hva passer ikke bedre enn kaffe og boller
på terassen for første gang i år:)



Vi kaller denne dagen for bollesøndag,
og boller har vi laget:)
Vanlige hveteboller og berlinerboller:)



Deler oppskriften på berlinerboller
med dere:

50gr gjær
2 1/2 dl fløte
100 gr smør
500gr hvetemel
4ss sukker
2 egg

- Smelt smøret, tilsett fløten.
- Ha dette i en bolle, tilsett gjær, sukker og egg.
- Ha i mel til slutt.
- Hev til dobbel størrelse.
- Kjevl ut til rektangel og ha på vaniljekrem eller
bringebærsylt.

-Ta del halve delen av deigen over 
den andre, stikk ut rundinger:


- Stek dem i en gryte med olje.


Bon Appetit

Ønsker alle en fin
fastelaven søndag

Klem
Hilde


12 kommentarer:

  1. Du lager bare så mye godt, nå har jeg en hel liste over ting jeg har lyst å prøve fra bloggen din. Berlinerbollene ser jo så gode ut. Ha en fin søndag fortsatt.

    SvarSlett
  2. Yummi, berlinerbolla æ bara galgodt;-) Stjæle den oppskriftå!

    SvarSlett
  3. Deilige boller! Her ble det vanlige boller med krem, ost og syltetøy, nam nam:)
    Ha en fortsatt finfin kveld! Skal dere også ha vinterferie nå, eller har dere hatt?
    Klem Anne Karin

    SvarSlett
  4. Wow! både vanlige bollder og berlinerboller!
    Jeg elsker berlinerboller med vaniljekrem - så dette må jeg teste ut en gang:)
    Heldige dere som kan sitte ute... Det har vært fine været her også, men med over en meter snø rundt hele huset er det ingen mulighet for å kose seg på terrassen på lenge ennå.

    SvarSlett
  5. F o r et vær og f o r noen boller!! :)

    Farmor bakte alltid berlinerboller med syltetøy. Hærlige ferske! Kjøpte de her på Rema for å nyte gamle minner...Det var i k k e det samme! Dine så fryktelig gode ut da...hmmm...kanskje jeg tørr å prøve meg på dette prosjektet en gang...Klæm

    SvarSlett
  6. Såg kjempegodt ut! Flink du er!

    SvarSlett
  7. Så fantastisk med boller på terrassen allerede.. Så sabla gode ut også

    Ang støvsugeren på kjøkkenet ja så er den helt uunværlig, Har som du sentralstøvsuger ellers og det er litt mye styr når en bare fort skal få opp noen smuler eller annet som trengs fjernet i en fart

    Ønsker deg en ny, god dag
    Jeg er klar for jobb nå

    SvarSlett
  8. du som liker så godt å lage mat, burde absolutt prøve deg på kirsebær ostekaken, super enkel å lage, og snadder god!!

    Fin uke til deg også:)

    SvarSlett
  9. namnam!
    jeg må jeg er mer glad i berliner boller, for en deilig uteplass!

    SvarSlett
  10. Umm, de bollene så gode ut, og så RUNDE, hihi ♥
    Så deilig og få sittet ute!
    Her er det så mye snø at det ikke går an og komme ut på terrassen en gang...;(
    Men det kommer, nå smelter og smelter det, det drypper fra takene og fuglene kvitrer, og i dag så jeg asfalt - jippi!!

    Klem Line

    SvarSlett
  11. Å det så skikkelig koselig ut med utekos på terassen! Bollene så gode ut også. Kanskje jeg skal prøve meg på berlinerboller en dag, takk for at du deler oppskriften :)

    SvarSlett
  12. Hei!

    Nam!

    Berlinerboller har jeg aldri laget selv, men det er jo SÅ godt! Kanskje jeg må prøve det en dag hvis det ikke er altfor innviklet.
    Deilig terrasse dere har!
    Har sett bloggen din i diverse bloggroller rundt om, og likte meg her. Kommer tilbake :)

    Hilsen Guro i no 5 (og som holder til i samme distrikt som deg :))

    SvarSlett