søndag 27. februar 2011

Stekte pletter og lefseruller.

I dag kommer det noen oppskrifter fra
tapasen vi hadde i går:).

Først noen stekte pletter.
Denne røren er en basisrøre som du kan tilsette
 de ingrediensene du liker,
jeg har hatt i mais, karri,  fetaost og mynteblad.


Dette trenger du:
4dl hvetemel
3ts bakepulver
3 egg
2 1/2 dl sodavann eller kaldt vann
salt/pepper
2ss karri
1 liten boks mais
100gr fetaost i biter
3ss hakket mynte

-Bland mel, bakepulver, egg, vann,
salt/pepper og krydder sammen til en røre.
- Sett røren i kjøleskapet i ca.4 timer.
- Rør inn mais, fetaost og mynte rett før steking.
- stek plettene i en panne med litt olje.
- Bruk spiseskjeer eller dessertskjeer etter hvor store du vil ha dem.
- Det blir ca. 24 middels eller 60 små pletter.
( jeg har laget middels denne gangen).
- de kan stekes på forhånd og varmes opp i stekeovnen
i 5-6 min hvis du ønsker det.

Lefseruller:

Du trenger:

6 tortilla lefser eller potetlefser.
1 pk. philadelphiaost med urter
1/2 beger rømme
2 fedd hvitløk
salt/pepper
rucculasalat
vårløk
2 pk. Røkt kalkunpålegg
( eller pastrami, røket laks, roastbeef)

- bland sammen philadelphiaost, rømme, hvitløk
og salt/pepper.
- legg ut lefsene og smør på dressingen.
- ha på rucculasalat, pålegg og
vårløk.
- rull sammen og pakk inn i plastfilm,
legg dem i kjøleskapet så de får "sette seg".
- skjær dem opp og legg på fat:).

Kommer noen oppskrifter i morgen
også, da blir det
gulrot- og mangosalat
og
mais-, avokado-, og tomatsalat.

Ønsker alle en fin
søndags kveld
klem
Hilde




6 kommentarer:

  1. Sånne pletter skal jeg prøve å lage en gang. Nam, tapas er så godt! Deilig med så mye forskjellig!

    SvarSlett
  2. gratulerer som vinner av den single
    babushkaputen.

    :)

    du må sende meg adressen din, venn!

    SvarSlett
  3. Hei
    Så på pletteoppskriften din, det har jeg aldri smakt...skal de serveres varme eller er de like gode kalde? Og hva er de best til...det er så mye godt å servere til Tapas, men disse brødene pirret min nysgjerrighet. Du virker veldig flink på kjøkkenet :))
    Gleder meg til de neste oppskriftene :)
    Klem til deg fra meg

    SvarSlett
  4. Tapas er så godt.... Kjenner at jeg ble veldig sulten nå - jeg har visst hoppet over kveldsmaten:)
    Takk for oppskrifter.

    SvarSlett
  5. Nå ble jeg jammen sulten
    Så kjempegodt ut
    Ønsker deg ei herlig uke

    SvarSlett